احتمالاً شما هم یا تجربه لباس شسته شده با دستمال کاغذی را داشته‌اید یا شرح آن را از دوستان و نزدیکانتان شنیده‌اید. درست زمانی که منتظر لباس تمیز هستید با بازکردن در لباسشویی ناگهان با پرزهای سفیدرنگ روی لباستان مواجه می‌شوید که نشان‌دهنده وجود دستمال کاغذی و شستشوی آن همراه با لباستان است. در چنین موقعیتی که کار از کار گذشته است، بهترین کار این است که به دنبال راهکاری برای پاک‌کردن پرزهای مزاحم باشید. احتمالاً شستن مجدد لباس‌ها می‌تواند مفید باشد؛ اما بهتر است تا مؤثرترین ترفندهای جداکردن این پرزها از روی لباس‌ شسته شده با دستمال کاغذی را به کار بگیرید. برای آشنایی با این راهکارها، همراه ما باشید. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

روش‌های از بین بردن پرز دستمال کاغذی روی لباس

به نظر می‌رسید که برداشتن پرز دستمال کاغذی روی لباس مشکی راحت‌تر از لباس‌های روشن و رنگی باشد. اگر لباس رنگ روشن دچار این مشکل شود، باید هنگام به‌کاربردن روش های از بین بردن پرز دستمال کاغذی روی لباس، صبر بیشتری داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

فقط قبل از استفاده از این تکنیک‌ها باید جنس پارچه و میزان پرزهای روی آن را در نظر بگیرید. برخی ترفندها ممکن است باعث آسیب به بافت پارچه‌ها شوند؛ بنابراین سعی کنید روشی که از نظرتان بی‌خطرتر و راحت‌تر است را امتحان کنید تا بافت پارچه لباس آسیبی نبیند و درعین‌حال پرزها هم پاک شوند.

نکته ی حائز اهمیت در اینجا استفاده درست و به اندازه از شوینده های با کیفیت مثل مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی است که باید حتما آن را بدانید. در ادامه برخی از رایج‌ترین و مهم‌ترین این ترفندها را معرفی می‌کنیم.

پاک کردن پرز دستمال کاغذی از روی لباس مشکی


لباس‌ها را بتکانید

چند بار روی سطل زباله، تراس، حیات یا فضایی که پخش‌شدن ذرات دستمال کاغذی در آنجا دردسرساز نشود، لباس‌ها را بتکانید. ممکن است با این کار، مقداری از بافت دستمال کاغذی از روی پارچه‌ها برداشته شود. می‌توانید برای برداشتن بقیه ذرات نیز از یک برس پارچه‌ای استفاده کنید. این کار تا حد زیادی وضعیت لباس‌ها را بهبود می‌بخشد و ذرات درشت دستمال را از روی لباس جذب می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که پس از این کار، تمام پرزهایی که از لباس‌ها کنده شده و روی زمین افتاده است را جارو کنید. چون با کوچک‌ترین نسیمی، می‌توانند پخش شوند و دوباره به هرجایی بچسبند.

استفاده از خشک‌کن لباسشویی

اکثر لباسشویی‌های مدرن گزینه‌ای با عنوان خشککن دارند. لباسشویی خود را در این حالت قرار دهید و یک‌بار دیگر لباس‌ها را بگذارید تا در آن بچرخند. خشککن لباسشویی با نیروی گریزازمرکز خود بسیاری از ذرات را از روی لباس‌ها پاک می‌کند و این یک ترفند مناسب برای جداکردن پرزهای ایجاد شده روی لباس شسته شده با دستمال کاغذی است.

یادتان باشد که خشک‌کن‌ها نیز دارای فیلتر پرز هستند و دستمال کاغذی در ماشین لباسشویی پس از کنده‌شدن از سطح بافت لباس، وارد این فیلتر می‌شود؛ بنابراین پس از استفاده از این گزینه باید فیلتر خشککن تمیز کنید.

برداشتن ذرات دستمال کاغذی با دست

بعد از استفاده از روش‌های فوق اگر هنوز ذرات دستمال کاغذی روی لباس باقی‌مانده بودند، آن‌ها را با دست جدا کنید. شاید این کار به‌خاطر ریز بودن پرزهای دستمال و زیاد بودن مقدار آن دشوار باشد؛ اما وقتی لباس، قبلاً در خشک‌کن لباسشویی چرخیده باشد، دستمال‌کاغذی‌ها راحت‌تر از سطح آن جدا می‌شوند.

برای این کار می‌توانید یک نوارچسب پنج سانتی را به‌طوری‌که قسمت چسبناک آن به سمت بیرون باشد، دور دست خود بپیچید. دستتان را به حالت ضربه‌ای روی پارچه بزنید و بردارید تا پرزهای دستمال کاغذی به آن بچسبند. با این کار دستمال کاغذی به‌راحتی از سطح لباس جدا می‌شود. بااین‌حال این روش برای برداشتن پرزهای بزرگ‌تر مفید است و در حذف پرزهای ریزتر چندان موفق نیست.

استفاده از غلتک

برای ازبین‌بردن پرز دستمال کاغذی می‌توانید از غلتک‌های مخصوص استفاده کنید که با قیمت مناسبی در همه فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند. غلتک‌ها شبیه یک لوله چسبناک با یک دسته هستند. روش کار آن‌ها مثل روش چسب پنج سانتی است که در قسمت قبل به آن اشاره شد. با چرخاندن غلتک روی لباس، پرزها به آن می‌چسبند.

از بین بردن پرز دستمال کاغذی روی لباس


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی لباس


استفاده از ماهوت پاک‌کن

ماهوت‌پاک‌کن را حتماً در سریال‌های قدیمی ایرانی دیده‌اید. ظاهری شبیه برس با پرزهای نازک و متراکم‌تر دارند که برای پاک‌کردن گردوخاک و پرز از روی لباس استفاده می‌شوند. می‌توانید ماهوت‌پاک‌کن را در حالت خشک یا کمی نمدار به سطح لباس بمالید. این کار را تنها در یک‌جهت انجام دهید.

اسفنج مرطوب یا خیس

یک ‌تکه مناسب از اسفنجی را خیس کنید و به‌آرامی با فشار کم روی سطح لباس بکشید. اسفنج را تنها در یک‌جهت بکشید و از حرکات رفت‌وبرگشتی اجتناب کنید. با این کار پرزها به اسفنج می‌چسبند یا همراه آن به سمتی دیگر حرکت می‌کنند و برداشتن آن‌ها از سطح لباس ساده‌تر می‌شود.

شستشوی مجدد لباس

ممکن است پرزها آن‌قدر ریز و چسبنده باشند که حتی پس از تلاش زیاد، بازهم آثارشان روی لباس بماند. پس‌ از اینکه نهایت تلاش خود را برای پاک کردن پرزهای لباس بکار بردید. در انتها لباس شسته شده با دستمال کاغذی را دوباره در لباسشویی بشویید؛ اما این بار از مواد شوینده استفاده نکنید تا فقط با آب تنها شسته شود.

خشک کردن لباس در فضای باز

خشک کردن لباس‌ها در فضای باز و زیر نور آفتاب می‌تواند باعث کاهش پرزها شود. از طرفی نور آفتاب به خشک و سبک شدن پرزها کمک می‌کند تا با هر نسیم ملایم یا بادی که می‌وزد، به‌راحتی از سطح لباس جدا شوند. همچنین موجب ازبین‌رفتن تأثیرات غیربهداشتی وجود این پرزهای دستمال کاغذی روی لباس می‌شود.

جمع‌بندی

وقتی لباس را از لباسشویی خارج می‌کنیم، انتظار داریم با تمیزترین حالت آن مواجه شویم؛ اما گاهی با پرزهای ریزودرشت و بی‌شمار دستمال کاغذی مواجه می‌شویم که به همه جای لباس نفوذ کرده‌اند. برای پاک کردن پرز دستمال کاغذی از روی لباس مشکی و لباس‌های رنگی روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم. مهم‌ترین نکته این است که با صبر و حوصله و دقت زیاد کار برداشتن پرز از روی لباس را انجام دهید تا به بافت اصلی آن‌ها آسیبی وارد نشود. در کنار همه این‌ها سعی کنید همیشه قبل از شستشوی لباس‌ها جیب‌های آن‌ها را چک کنید تا دستمال کاغذی در آن‌ها نمانده باشد و چنین مسائلی پیش نیاید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید