از آنجایی که لباس نو دارای چروک یا کثیفی نیست، بیشتر ما هیچ‌گاه به شستن لباس نو بعد از خرید فکر نمی‌کنیم. اما بهتر است بدانید متخصصان این حوزه عقیده دارند این لباس‌های نو می‌توانند پوست شما را با مشکلات فراوان و خطرناکی روبرو کنند؛ زیرا لباس‌ها با رنگ‌های شیمیایی رنگ شده‌اند و افراد بسیاری در مغازه و اتاق پرو به آن‌ها دست زده‌اند، ضمن آنکه از مرحله برش و دوخت و حمل تا مغازه به دفعات با انواع آلودگی‌های احتمالی انسانی، دستگاهی و محیطی مواجه می‌شود.

طبق این توصیفات مهم نیست لباس خود را از کدام فروشگاه معتبری خریداری کرده‌اید، در اولین فرصت باید اقدام به شستن لباس نو کرده و در هوای آزاد خشک کنید. شستن لباس نو به دلایلی که در ادامه به‌صورت مفصل توضیح خواهیم گفت باید جدی گرفته شود. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

دلایل شستن لباس‌های نو قبل از پوشیدن

در این بخش به ۳ دلیل شستن لباس های نو که عدم توجه به آن‌ها منجر به انواع آسیب‌های پوستی می‌شود می‌پردازیم. این دلایل عبارت‌اند از:

رنگ‌های شیمیایی لباس نو

یکی از اولین دلایل شستشوی لباس بعد از خرید، از بین بردن رنگ اضافی لباس است. اگر این رنگ اضافی از لباس حذف نشود توسط پوست جذب می‌شود و ممکن است باعث راش پوستی، لکه و تورم شود؛ بر این اساس، لباس نوزادان و افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند باید حتما شسته شود. (علی القاعده در زمان تولید پارچه در دستگاه استنتر، بخار گرفته می‌شود و این مطلب زیاد تاثیر ندارد مگر برای پارچه‌های چاپی که بعد از چاپ بلافاصله رول می‌شوند)

قارچ و باکتری

از زمانی که توپ یا طاقه پارچ جهت برش کاری و دوخت باز می‌شود، پارچه با افراد، دستگاه‌ها و محیط‌های مختلفی در تماس است که از مسایل بهداشتی آن اطلاعی در دست نیست، ضمن آنکه احتمال زیاد افراد مختلفی لباسی را که شما انتخاب کرده‌اید در اتاق پرو مغازه به تن کرده‌اند. اگر این افراد دارای بیماری‌های پوستی واگیردار باشند یا دست آن‌ها آغشته به باکتری و قارچ باشد، پوست شما در خطر خواهد بود. پس حتما شستن لباس نو قبل از پوشیدن را برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها مهم تلقی کنید. در صورتی که پوست شما به دلیلی حساس شده باشد، ( اصلاح – جوش- زخم و …) اگر لباس نو را در بدن بپوشید، ممکن است باکتری‌ها از طریق نقطه حساس شده پوست تاثیر گذاشته و اثرات منفی برای بدن و پوست به همراه داشته .

شستشوی لباس بعد از خرید

مواد شیمیایی لباس نو

برخی لباس‌ها که با الیاف مصنوعی تولید می‌شوند، مخصوصاً با نخ‌های پلی آمید، نایلون و … می‌توانند حاوی مونومرهایی باشند که ایجاد حساسیت پوستی نماید. الیاف طبیعی مانند پشم چون از حیوانات تامین می‌شود بهتر است که حتماً قبل از پوشیدن شسته شود تا احتمال کم انتقال بیماری و حساسیت را به صفر برساند.


محصولات مرتبط: نرم کننده لباس 


نحوه شستن لباس‌های نو

هیچ فردی دوست ندارد لباس قبل از اولین پوشیدن دچار تغییرات مختلفی شود؛ پس حتما اصول شستن لباس نو قبل از پوشیدن را رعایت کنید تا بتوانید از این لباس‌ها بدون تغییر رنگ و اندازه برای زمانی طولانی استفاده کنید.

ابتدا به برچسب لباس‌ها توجه کنید

برخی از لباس‌ها نباید با لباسشویی یا خشکشویی شسته شوند. همچنین برخی لباس‌ها نباید در دمای گرم قرار داده شوند. این نکات را در برچسب مراقبتی لباس‌ها می‌توانید پیدا کنید. برای مثال، دمای مورد نیاز برای شستشو در علامت کاسه‌ای پر از آب نوشته شده است.

مطمئن شوید لباس‌ها رنگ پس نخواهد داد

اگر در برچسب لباس به این مورد اشاره نشده است، باید رنگ‌دهی لباس را آزمایش کنید. همچنین می‌توانید سوالاتی مانند نوع پارچه و احتمال رنگ‌دهی آن را از فروشنده نیز بپرسید. اگر لباس از پنبه، ابریشم یا پشم ساخته شده است، ممکن است رنگ پس دهند.

اگر فروشنده نمی‌تواند پاسخ سوالات شما را بدهد، یک پارچه سفید آغشته به مواد شوینده را به بخش داخلی لباس تماس دهید. اگر پارچه سفید تغییر رنگ داد، نباید لباس جدید را با سایر لباس‌ها بشویید.

دکمه‌ها و قزن‌ها را باز کرده و زیب‌ها را ببندید

اگر دکمه‌های بسته را باز نکنید، احتمال پاره شدن لباس وجود دارد. همچنین اگر زیب لباس‌ها باز باشد، ممکن است سایر لباس‌ها به زیپ گیر کنند و آسیب ببینند. قزن‌ها به لباس یا لباس‌های دیگر گیر کرده و احتمال پارگی و زده دار شدن را بالا می‌برد.

لباس‌ها را در آب سرد بپوشید

اگر لباسی برچسبی از علائم لباسشویی ندارد، از آب سرد برای شستن لباس‌هایی که احتمال آب رفتن یا رنگ‌دهی آن‌ها وجود دارد استفاده کنید.

لباس‌های توری، مشبکی یا لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف بهتر است در آب سرد شسته شوند. لباس‌های نو رنگ روشن را در آب گرم بشویید تا باکتری‌ها و سایر آلودگی‌های آن از بین بروند. قبل از استفاده از آب گرم، مطمئن شوید آب گرم منجر به تغییر اندازه لباس‌ها نخواهند شد.

از شوینده‎ای با عملکرد بالا استفاده کنید

مواد شوینده سافتلن یکی از بهترین گزینه‌ها برای شستن لباس نو است. پاک‌کنندگی قوی این برند تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین خواهد برد. همچنین این مواد شوینده از کیفیت لباس‌های نو محافظت خواهند کرد و عمر آن‌ها را افزایش خواهند داد.


بیشتر بخوانید: علت بوی بد لباسشویی


اصول شستن لباس نو قبل از پوشیدن

پس از اتمام شستشو، فورا لباس‌ها را از یکدیگر جدا کنید

اگر بگذارید لباس‌ها برای مدتی در لباسشویی یا تشت آب خیس بمانند، احتمال پس دادن رنگ افزایش خواهد یافت. فورا لباس‌ها را روی طناب رخت در هوایی آزاد پهن کنید. اگر استفاده از خشکشویی در برچسب لباس منع نشده است، می‌توانید از خشک‌کن نیز استفاده کنید.

اگر شستشو با ماشین انجام می‌شود حتماً برنامه مناسب با برچسب لباس انتخاب شود و همچنین نسبت به سایر لباس‌های موجود در ماشین، هماهنگ باشد.

برخی لباس‌های نو باید با دست شستشو داده شوند

اگر علائم برچسب لباس بر عدم استفاده از خشکشویی یا ماشین لباسشویی اشاره می‌کند، چاره‌ای جز شستن لباس نو با دست نخواهید داشت. پیش از هر کاری، لباس‌های سفید، سیاه و رنگارنگ را از یکدیگر جدا کنید. برای شستن لباس نو با دست، تنها کافی است ظرفشویی یا یک تشت را با آب سرد پر کنید. سپس مواد شوینده دستی را درون آن بریزید. پس از یک ربع، لباس‌ها را با آب سرد بشویید. چنگ زدن زیاد یا حرکت مکانیکی دیگر می‌تواند برروی لباس اثر منفی بگذارد.


مقاله پیشنهادی: شستن پتو با ماشین لباسشویی


سخن آخر

لباس‌ها تا زمانی که به دست شما برسند، مسیری طولانی طی می‌کنند و ممکن است آلودگی‌های مختلفی را در بافت خود پنهان کرده باشند. مهم نیست ظاهر لباس چقدر تمیز و بدون چروک است، این لباس ممکن است پوست شما را با خطرات بسیاری روبرو کند.

با شستشوی لباس بعد از خرید قادر خواهید بود از انتقال بیماری‌های پوستی و باکتری‌های لباس به پوست خود جلوگیری کنید. اگر پوست شما بسیار حساس است، اهمیت شستشوی لباس نو قبل از پوشیدن دوچندان می‌شود و نباید به هیچ وجه به آن کم‌توجهی کرد.

مهم‌ترین نکته در شستن لباس نو قبل از پوشیدن، توجه به برچسب آن است. برای مثال، آن‌ها را در دمای مشخص‌شده در برچسب بشویید تا با مشکلاتی مانند آب رفتن لباس یا رنگ پس دادن آن‌ها مواجه نشوید. اگر یک بار شستشو برای رفع بوی بد لباس نو کافی نبود، دوباره آن‌ها را با مواد شوینده‌ای مناسب مانند سافتلن بشویید. در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید