لکه‌های میوه ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسند، زیرا می‌توانند باعث تغییر رنگ لباس شما شوند و این تصور را به شما القا کنند که خلاص شدن از شر آن‌ها دشوار است. با این حال، شما سافتلن را در کنار خود دارید و نیازی به نگرانی نیست. از آنجایی که لکه‌های میوه از رنگ‌دانه‌های رنگ طبیعی و شاید لکه‌های چربی تشکیل شده‌اند، بهتر است این لکه‌ها را با مواد شوینده‌ای که قندها و پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند، رنگ‌دانه‌ها را از بین می‌برند و اجزای چرب موجود در الیاف پارچه را از بین می‌برند، بشویید.

پاك كردن لكه ميوه از لباس

نکات مهم در هنگام ریختن میوه روی لباس

از جمله نکات مهمی که باید برای پاک کردن لکه میوه از لباس به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  • هرچه سریع‌تر با لکه مقابله کنید. هرچه‌قدر زودتر بتوانید لکه را پس از ایجاد آن خیس کنید، پاک کردن آن آسان‌تر خواهد بود؛ اگرچه راه‌هایی برای پاک کردن لکه‌های قدیمی و خشک شده میوه از روی لباس نیز وجود دارد.
  • از یخ یا آب سرد برای سفت شدن سطح لکه استفاده کنید. سپس مواد باقی‌مانده روی لباس را با یک چاقوی کند یا یک شیء تیز دیگر، خراش دهید (طوری که به سطح پارچه آسیبی نرسد).
  • قبل از شست‌وشوی اصلی، سعی کنید از یک لکه‌بردار استفاده کنید و لباس را به آن آغشته کنید. سپس بگذارید خیس بخورد.
  • لباس را مطابق دستورالعمل‌های مراقبت از پارچه شست‌وشو دهید. لکه‌های معمولی را باید با آب سرد شست، اما برای لکه‌های سخت‌تر، باید از آب گرم (تا درجه‌ای که برای لباس ایمن باشد و آسیبی به بافت پارچه نزند) استفاده کنید. اگر لکه باقی مانده است، دوباره همین مراحل را تکرار کنید. همینطور می‌توانید از انواع مایع شست و شوی و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه روغن از روی لباس»

روش‌های پاک کردن لکه‌های میوه از روی لباس با مواد مختلف

برای پاک کردن لکه‌های میوه از روی لباس، علاوه بر استفاده از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی، می‌توانید از روش‌های خانگی و مواد در دسترس برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید؛ از جمله این مواد می‌توان به این موارد اشاره کرد: جوش شیرین، سرکه، الکل، گلیسیرین و مواد شوینده.

پاک کردن لکه میوه با جوش شیرین

اگر به دنبال یک ماده ارزان‌قیمت برای پاک کردن لکه‌ها از روی لباس‌هایتان، از بین بردن بوی آن‌ها و همچنین تمیز و درخشان کردنشان می‌گردید، جوش‌شیرین ماده‌ای قابل‌اعتماد برای این کارها است.

جوش‌شیرین (Baking Soda) یا بی‌کربنات سدیم، یک سلاح مخفی برای شست‌وشوی لباس‌هاست. اگر به عنوان بخشی از روتین شست‌وشوی لباس‌هایتان از آن استفاده کنید، به سفید و درخشنده شدن لباس‌هایتان و همچنین از بین بردن بوهای سرسخت و لکه‌ها کمک می‌کند. برای پاک کردن لکه میوه از لباس‌هایتان می‌توانید مطابق با روش زیر از جوش‌شیرین استفاده کنید:

با 6 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و یک‌سوم فنجان آب گرم، ماده خمیر مانندی درست کنید. سپس آن را روی لکه بمالید و بگذارید مدتی بماند؛ جوش‌شیرین لکه را از الیاف پاک می‌کند. قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباس‌شویی، خمیر جوش‌شیرین را از روی لباس پاک کنید. برای پاک کردن لکه‌های روغنی، پیشنهاد می‌کنیم که جوش‌شیرین را مستقیماً روی لکه بریزید و بگذارید یک شب قبل از شست‌وشو روی آن بماند.

پاک کردن لکه میوه با سرکه

سرکه سفید، یکی از بهترین لکه‌برهای طبیعی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. اسید استیک موجود در سرکه ملایم است؛ بنابراین می‌تواند به خوبی لکه لباس‌ها را پاک کند، بدون این که به بافت لباس آسیبی بزند و آن را خراب کند. برای پاک کردن لکه میوه با سرکه، مطابق روش زیر عمل کنید:

لکه‌ها را از قبل با سرکه خیس کنید. قبل از شست‌وشوی لباس، می‌توانید آن را در سرکه رقیق شده با نسبت یک به سه (یعنی هرچقدر سرکه ریختید، سه برابر آب بریزید)، یا در سرکه رقیق نشده خیس کنید و بسته به سرسختی لکه، اجازه دهید از 15 تا 30 دقیقه تا حتی یک شب در آن بماند.

برای از بین بردن لکه‌هایی که کمی سخت‌تر هستند، می‌توانید سرکه را مستقیماً روی لکه بریزید یا آن را به لکه بمالید و بگذارید خیس بخورد. همچنین، می‌توانید با افزودن جوش‌شیرین به مخلوط آب و سرکه، خمیر لکه‌بر قوی درست کنید.

همچنین، می‌توانید برای روشن‌تر شدن و تمیز کردن لباس‌ها، یک فنجان سرکه را به چرخه آب‌کشی اضافه کنید؛ حتی اگر روی لباس‌ها لکه وجود نداشته باشد، سرکه برای از بین بردن بوی کپک و زردی خفیف لباس‌ها عالی است.

پاک کردن لکه میوه با الکل

در صورتی که لکه میوه پس از استفاده از مایع شست‌وشو پاک نشد، می‌توانید از الکل سفید برای از بین بردن آن استفاده کنید. مقدار مساوی آب سرد و الکل سفید را ترکیب کنید و قسمتی که لکه‌دار شده را برای چند دقیقه در آن قرار دهید. با این روش می‌توانید بدون تغییر رنگ لباس، لکه میوه آن را برطرف کنید.

پاک کردن لکه میوه با گلیسیرین

گلیسیرین یک محصول جانبی طبیعی صابون‌سازی است که از منابع گیاهی یا حیوانی تهیه می‌شود. گلیسیرین قابل حل در آب است و این قابلیت آن را به یک حلال طبیعی تبدیل می‌کند که روی چندین نوع لکه، از جمله لکه میوه، به خوبی عمل می‌کند. برای استفاده از آن، مقداری گلیسیرین روی لکه بمالید و بگذارید حدود یک ساعت بماند. سپس، از یک پارچه سفید یا حوله کاغذی سفید استفاده کنید و لکه و گلیسیرین اضافی را پاک کنید. پس از پاک شدن لکه، می‌توانید لباس را مطابق معمول بشویید.

پاک کردن لکه میوه با مواد شوینده

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای پاک کردن لکه میوه‌ها از روی لباس استفاده از مواد شوینده مانند مایع لباسشویی سافتلن است. شما می‌توانید با استفاده از این مواد، مراحل زیر را انجام دهید؛ این مراحل کلی برای بیشتر میوه‌ها قابل‌استفاده هستند. در ادامه، مطالبی هم درمورد پاک کردن لکه انواع میوه‌ها آورده شده است.

  • میوه‌های اضافی را از روی لباس خود پاک کنید. هر میوه‌ای که روی سطح لباس باقی مانده است را، قبل از شست‌وشوی محل لکه‌دار شده، بردارید.
    و هرچه زودتر لکه را در آب خیس کنید؛ محل لکه‌دار شده را زیر آب سرد و جاری، بشویید. هرچه فشار آب بیشتر باشد، از بین بردن لکه‌ها راحت‌تر خواهد بود.
  • برای از بین بردن مؤثر لکه، مایع شست‌وشوی سافتلن یا پودر دستی آن را مستقیماً روی لکه میوه بریزید و مطمئن شوید که کاملاً سطح لکه را می‌پوشاند.
    ش بدون شستن مایع شست‌وشویی که روی لکه ریخته‌اید، لباس را مطابق معمول در ماشین لباس‌شویی بشویید؛ باقی ماندن مایع روی لباس، عملکرد شست‌وشو را بهبود می‌بخشد.
  • در صورت نیاز و برطرف نشدن لکه، این مراحل را تکرار کنید.

از بین بردن لکه شاتوت از روی لباس

بیشتر بخوانید: ترفندهای شستن هودی با دست و ماشین لباسشویی

روش‌های پاک کردن لکه انواع میوه‌ها

علاوه بر مراحل کلی گفته شده در بالا، به دلیل نوع لکه‌های متفاوتی که میوه‌های مختلف ایجاد می‌کنند، برای از بین بردن هر یک از آن‌ها، روش‌های خاص‌تری نیز در دسترس است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

پاک کردن لکه سیب روی لباس

برای از بین بردن لکه سیب از لباس، قبل از اینکه لباس را در ماشین لباس‌شویی بشویید، آن را در محلولی از 1 لیتر آب گرم، نصف قاشق چای‌خوری شوینده مایع لباسشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید، به مدت 15 دقیقه خیس کنید. سپس در اسرع وقت آن را بشویید. از این روش می‌توانید برای پاک کردن لکه موز روی لباس هم استفاده کنید.

از بین بردن لکه لبو روی لباس

برای پاک کردن لکه لبو از روی لباس، بعد از آن که لبو را با شیئی تیز، مانند کاردک از روی لباس برداشتید، سعی کنید قسمت لک شده را با استفاده از دستمال کاغذی تا جایی که ممکن است خشک کنید. پس از آن کمی آب سرد روی قسمت لک شده بپاشید و دوباره با دستمال کاغذی آن را خشک کنید. سپس از یک ماده پاک کننده (مانند مواردی که در بالا ذکر شده) را روی قسمت لک شده بریزید و بگذارید بین 10 تا 15 دقیقه بماند و پس از آب‌کشی و از بین رفتن لکه، می‌توانید لباس را مطابق معمول بشویید.

از بین بردن لکه پرتغال و نارنگی از روی لباس

برای پاک کردن لکه نارنگی از روی لباس، پس از آنکه میوه باقی مانده روی لباس را با شیئی تیز برداشتید، محلولی از 2 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی در 2 فنجان آب گرم را تهیه کنید. سپس می‌توانید آن را مستقیماً رو قسمت لکه شده بریزید یا با استفاده از پارچه سفید تمیز یا اسفنج محلول را روی لکه بمالید. پس از برطرف شدن لکه، می‌توانید لباس را مطابق معمول بشویید. از بین بردن لکه پرتغال از روی لباس نیز شامل همین مراحل است.

از بین بردن لکه آلبالو و گیلاس روی لباس

برای پاک کردن لکه آلبالو از روی لباس، تکه‌های آن را از روی لباس بردارید، سپس لکه را زیر شیر آب سرد بگیرید. بعد از طی این مراحل، می‌توانید از یک اسید طبیعی مانند سرکه، استفاده کنید. مقدار مناسب سرکه را روی لکه بریزید و قبل از شستن بگذارید چند دقیقه بماند. سپس محل لکه را با مایع شست‌وشوی عادیتان بمالید تا باقی‌مانده آن نیز از بین برود؛ اما اگر هنوز لکه باقی‌مانده است، فرایند سرکه را دوباره تکرار کنید. این بار، آن را 15 تا 20 دقیقه قبل از شستن مجدد بگذارید.

از بین بردن لکه تمشک و شاتوت روی لباس

برای پاک کردن لکه شاتوت از روی لباس، می‌توانید از مخلوط 1 قاشق غذاخوری سرکه و نصف قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی در یک لیتر آب سرد استفاده کنید و بگذارید پارچه حدود 15 دقیقه در آن خیس بخورد. سپس آن را آب‌کشی کنید و با آب سرد، پارچه را کامل بشویید. یک‌بار دیگر نیز لباس را بشویید تا هرگونه رنگ باقی‌مانده از بین برود. از بین بردن لکه تمشک از روی لباس نیز دقیقاً به همین شکل است.

از بین بردن لکه تمشک از روی لباس

پاک کردن لکه هندوانه روی لباس

برای پاک کردن لکه هندوانه از روی لباس، تمام تکه‌های باقی‌مانده میوه روی لباس را بردارید؛ مایع باقی‌مانده روی لباس را با دستمال کاغذی پاک کنید. توجه کنید لباس را نمالید، زیرا باعث عمیق‌تر شدن لکه می‌شود. ناحیه لکه‌دار شده را با آب سرد بشویید. دو روش وجود دارد: لکه را با استفاده از یک پارچه سفید یا حوله کاغذی غوطه‌ور در آب معمولی پاک کنید و با دستمال کاغذی آن را خشک کنید. روش دوم این است که پارچه را زیر شیر آب بگیرید و از سمت مخالف پارچه آن را بشویید تا آب هندوانه از الیاف خارج شود. سپس می‌توانید از یک لکه‌بر آنزیمی یا مایع شوینده قوی روی لکه استفاده کنید، بگذارید حداقل 10 دقیقه روی لباس بماند، سپس آن را بشویید.

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه لوازم آرایش از لباس»

لکه‌های سرسخت میوه را چگونه از روی لباس پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه‌های سرسخت یا لکه‌های میوه خشک شده (که مدت طولانی از ایجادشان گذشته) می‌توانید از ترکیب یک سفید کننده حاوی اکسیژن با آب گرم استفاده کنید. لباس لکه‌دار شده را در محلول فرو کنید و بگذارید حداقل 4 ساعت یا حتی یک شب، خیس بخورد. لکه را بررسی کنید، اگر از بین رفته است می‌توانید لباس را کاملاً بشویید، اما اگر لکه باقی‌مانده، خیساندن در سفیدکننده حاوی اکسیژن را تکرار کنید تا کاملاً پاک شود.

جمع‌بندی

ریختن لکه روی لباس از آن دردسرهایی است که اجتناب از آن همیشه ممکن نیست. برای پاک کردن لباس‌های لکه‌دار می‌توانید از انواع شوینده‌ها و روش‌ها استفاده کنید. در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه نحوه پاک کردن لک‌های ناشی از میوه را به شما آموزش دهیم، امیدواریم که بتوانید از این روش‌های کاربردی استفاده کنید و بدون آسیب رساندن به بافت لباس، از دست لکه‌ها رها شوید.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید