بهترين و اولين قدم در پاک کردن لکه از روي لباس شستن سريع آن ها با آب سرد و صابون است. در ادامه به شما خواهيم گفت که لکه هاي قديمي و کهنه را چگونه از روي لباس ها و پارچه هاي مختلف پاک کنيم.

پاک کردن لک روغن نباتي، روغن ماشين و سس

براي پاک کردن اين لکه ها، ابتدا با پشت تيغه چاقو لکه مورد نظر را برداريد و سپس با يک پنبه آغشته به الكل لکه را پاک کنيد. استفاده از الکل سفيد براي لباس هاي روشن توصيه مي شود چون الکل هاي صنعتي معمولا بر روي لباس رنگ زرد باقي مي گذارند.

پاک کردن لکه قديمي چربي از پارچه

اگر لکه چربي را فراموش کرديد بلافاصله پاک کنيد و لکه قديمي و کهنه شد، پاک کردن آن کاري دشوار خواهد بود. ولي براي کم رنگ تر کردن لکه کمي کره مارگارين روي لکه بماليد و به روش فوق، آن را بشوييد.

پاک کردن لکه چربي از پارچه جير

براي از بين بردن لکه چربي از روي پارچه جير، پيشنهاد ميکنيم يک پارچه آغشته به سرکه سفيد را روي محل لکه بماليد و سپس با بُرس مويي لباس، خواب آن را برگردانيد.

پاک کردن لکه چربي از چرم

اگر بر روي کاپشن يا چکمه چرمي، لکه چربي ايجاد شده باشد چه مي کنيد؟ نگران نباشيد براي از بين بردن لکه چربي مايع ظرف شويي را روي آن بماليد و بگذاريد خشک شود و سپس با دستمال جلا دهيد.

« همه چیز در مورد پاک کردن لکه روغن از روی لباس»

پاک کردن لکه سس گوجه فرنگي

با يک کارد کُند تا آنجا که امکان دارد لکه را پاک کنيد. پشت پارچه را با آب سرد بشوييد و بعد روي محل ، کمي مايع پاک کننده آنزيم دار بماليد. پس از چند دقيقه، آبکشي کنيد. سپس اسفنج آغشته به سرکه سفيد را روي لکه بماليد. بگذاريد چند دقيقه بماند، بعد آن را بشوييد؛ اگر پارچه به رنگ روشن است. براي سفيدي بيشتر، آن را در آفتاب خشک کنيد. آفتاب يک لکه بر طبيعي است.

پاک کردن لکه

لکه شمع بر روي پارچه و لباس

براي اين منظور، بايد از کاغذ قهوه اي و يا دستمال حوله اي استفاده کنيد. به طوري که دو كاغذ و يا دو دستمال حوله اي تا شده را زير و روي پارچه در محل لکه بگذاريده سپس با قرار دادن اتوي گرم بر روي يکي از کاغذ ها و يا دستمال ها در يک طرف لکه، سبب آب شدن پارافين باقي مانده و جذبه آن توسط کاغذها و يا دستمال ها مي شود.

اين کار را با تعويض دستمال ها و يا کاغذها آن قدر تکرار کنيد تا ديگر کمترين اثري از لکه چربي حاصل از شمع باقي نماند.

اگر رنگ حاصل از پارافين رنگي شمع بر روي پارچه و يا لباس مورد نظر شما باقي مانده است از الکل صنعتي استفاده کنيد.

البته براي اين منظور ابتدا پارچه اي را کمي به الکل آغشته کرده و سپس به يکي از درزهاي داخلي لباس بماليد.

اگر پارچه عکس العمل خاصي نسبت به الکل نشان نداد. اين روش براي لباس مورد نظر کاربردي است و در غير اين صورت کار را به خشکشويي بسپاريد.

اگر پس از امتحان فوق، امکان استفاده از الکل وجود داشت، در زير لکه، پارچه اي نخي و سفيد رنگ قرار دهيد و با آغشته کردن گوشه اي از پارچه ديگري به الکل صنعتي، آن را با ضرباتي آرام با لکه تماس دهيد.

به اين ترتيب، رنگ پارافين به پارچه سفيد زيرين منتقل ميشود.

پاک کردن لکه خون

براي از بين بردن لکه خون بايد فورا محل را با آب سرد بشوييد. يا چند تکه يخ روي محل لکه قرار دهيد. استفاده از آب گرم براي شستن لکه خون لکه را ثابت خواهد کرد. خمير نشاسته ذرت با آب نيز به از بين بردن کامل اثر لکه خون، کمک خواهد کرد.

براي اين منظور. خمير را روي محل لکه بگذاريد و بعد از چند دقيقه با آب سرد بشوييد.

«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه لوازم آرایش از لباس»

پاک کردن لکه تخم مرغ

براي پاک کردن لکه تازه تخم مرغ، محل لکه را با آب سرد بشوييد و براي اثر لکه تخم مرغ بر روي پارچه، با آب ولرم و صابون محل لکه را شست و شو دهيد و سپس با الكل و محلول رقيق آمونياک، اثر لکه را برطرف نماييد.

پاک کردن لکه شير از لباس

خوشبختانه لکه شير به راحتي پاک مي شود. اگر لباسي که به لكه شیر آغشته شده در آب سرد بخيسانيد و سپس آن را در آب سرد حاوي مايع لباس بشوييد. لکه پاک خواهد شد.

پاک کردن شکلات، شکلات شيري، چاي قهوه

ابتدا تا حد امکان لکه را با يک کارد کُند برداريد؛ سپس از پشت پارچه آن را با آب بشوييد. الکل سفيد و سرکه را به مقدار مساوي مخلوط کرده و سپس لکه را با آن شست و شو دهيد.

پاک کردن لکه لباس

پاک کردن لکه آدامس

بهترين روشي براي جدا کردن آدامس از سطح، فريز کردن آن است؛ ظرف يخ را روي آدامس قرار دهيد تا سفت شود. سپس به راحتي آن را از سطح مورد نظر جدا کنيد مابقي لکه را با پارچه اي آغشته به الکل سفيد پاک کنيد.

پاک کردن لکه مرکب

محل لک را به سرکه سفيد و الکل آغشته کنيد تا مرکب در آن حل شود، بعد از آبکشي با آب سرد به روش عمومي شست و شو دهيد.

پاک کردن جوهر خودکار

با پارچه اي تميز، جوهر اضافي روي لکه را پاک کنيد. سپس با اسفنجي آغشته به محلول آب صابون و مايع لباسشويي یا ظرفشويي روي محل لکه بماليد و آبکشي کنيد.

در مورد جوهر قرمز و مشکیي از آب ژاول رقيق استفاده کنيد. بعد با آب و صابون بشوييد. براي پارچه هاي غير رنگي و لکه خشک شده، از آب اکسيژنه استفاده کنيد.

پاک کردن لکه خودکار از روي جير با کيف

پاک کردن لکه خودکار از روي جير و کيف، کار دشواري است شما چه خواهيد کرد؟ يک سمباده بسيار نرم روي محل مورد نظر بماليد تا لکه پاک شود.

پاک کردن لکه عرق

براي پاک کردن لک عرق از يقه لباس آقايان از خمير جوش شيرين و سرکه سفيد کمک بگيريد. اين خمير را بر محل موردنظر بماليد، بعد از چند دقيقه به روش معمولي شست و شو دهيد و براي پاک کردن لک هاي عروقي بر سطح لباس مي توانيد از محلول رقيق شده سرکه يا آب ليمو ترش نيز کمک بگيريد.


«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه زردچوبه از روی انواع سطوح»


 

مطالب مرتبط
نظر بدهید